Przywództwo – o szczególnej roli szefa firmy podczas kryzysu finansowego

Przywództwo często definiowane jest jako proces przepływu społecznego, w czasie którego jedna osoba ma możliwość skorzystania z pomocy i wsparcia innych w realizacji wspólnego zadania. Ów pomocnik i osoba ponosząca odpowiedzialność (w przypadku przedsiębiorstw – również tę finansową), to szef.

Portal HRmapa.pl przeprowadził ostatnio badania, które miały zbadać, jaki typ przywództwa charakteryzuje polskich menedżerów. Wytypowano 5 stylów przywódców, takich jak:

  • „Strażak      gaszący pożary”, czyli Menedżer Kryzysów, najbardziej      charakterystyczny dla liderów o cholerycznej osobowości,
  • Demokrata,     zwolennik kolegialnego decydowania,
  • Biurokrata,     dużą  uwagę przywiązujący do zasad,      lubiący regulaminy i porządek – styl dominujący w strukturach      administracji oraz organizacjach o tradycyjnej kulturze,
  • Autokrata,      który samodzielnie decyduje o wszystkich kwestiach,
  • Zwolennik      partycypacji i delegowania uprawnień – jest to styl najbardziej charakterystyczny      dla menedżerów korporacji, szczególnie tych dużych.

Najpopularniejszy jest w Polsce styl partycypacyjny, a na miejscu drugim – Menedżer Kryzysów.

Prawdziwy przywódca to z pewnością osoba odpowiedzialna, sprawiedliwa, zdecydowana, z dużą wiedzą i doświadczeniem, potrafiąca odpowiednio pokierować swoim zespołem. To z pewnością nie zadanie dla każdego, ale warto stawić czoło wyzwaniu, bowiem wielu z nas ma ku temu ukryte dotychczas predyspozycje. Małymi kroczkami, zaczynając np. od zobjęcia funkcji małej komórki w naszej firmie, możemy osiągnąć biegłość w przewodzeniu innym i po zdobyciu niezbędnego doświadczenia, sprawować wysoką funkcję.

Właściwe funkcjonowanie firmy w kryzysie to trudne zadanie stające przed szefami firm. Wiele firm szkoleniowych prowadzi szkolenie leadership. Jednym z przykładów jest firrma szkoleniowa Gamma, która ma w swojej ofercie szkolenie „Przywództwo w kryzysie”, skierowane do pracowników wysokie szczebla, mówiące o tym, w  jaki sposób najskuteczniej zarządzać firmą w tych niezwykle trudnych czasach.

 

Autor: Magda