Nowy rynek szkoleń

Szkolenia dla handlowców to nowy segment rynku, na który stawiają firmy, zajmujące się szkoleniami pracowniczymi. Jeżeli jesteśmy zainteresowani wykupieniem tego typu szkoleń dla naszych pracowników, najpierw powinniśmy zapoznać się z ich rodzajami i zadecydować, jaki typ najlepiej pasuje do naszych potrzeb.

Szkolenia otwarte, przygotowane są wokół wybranego zagadnienia, np. technik negocjacyjnych, sprzedażowych, zarządzaniem stresem, czy efektywną księgowością. Oferta jest tak szeroka, iż możemy mieć pewność, że znajdziemy szkolenie, które będzie odpowiadało profilowi naszej firmy. Warto przemyśleć wysłanie pracowników naszego przedsiębiorstwa na tego typu szkolenia ze względu na ich niższą cenę (niż w przypadku szkoleń zamkniętych) i możliwość poznania innych osób. Na szkolenia takie wysyłani są bowiem pracownicy podobnych szczebli i branż, dają więc możliwość poznania nowych osób, wymiany doświadczeń i opinii. Nasi pracownicy z pewnością poczują się wyróżnieni faktem, że zdecydowaliśmy zainwestować w ich rozwój i z ochotą przystąpią do szkolenia. Musimy się jednak liczyć z tym, że czasami tego typu szkolenia odbywają się w ciągu tygodnia (ale niektóre z nich także w weekendy), co wiąże się z tym, że naszych praowników po prostu nie będzie wtedy w pracy. Warto jednak zainwestować w ich rozwój, bowiem może się okazać, że po zakończeniu takiego szkolenia (które jednak zwykle nie są takie długie, trwają 2 – 3 dni), będą oni pracować o wiele bardziej wydajnie.

Drugim rodzajem szkoleń, są szkolenia zamknięte, a więc dostosowane konkretnie do potrzeb naszej korporacji. Na początku firma szkoleniowa robi research, sprawdza, na jakich polach może nam pomóc, pyta nas o dokładne określenie, w jakich dziedzinach chcielibyśmy podnieść kompetencje naszych pracowników. Potem bardzo dokładnie przygotowuje plan szkolenia, które zazwyczaj mają miejsce w naszej firmie. Mogą w nich brać udział wszyscy pracownicy albo jedynie wybrani (z konkretnego działu, np. z obsługi klienta). Należy jednak liczyć się z tym, że koszt takich szkoleń jest wyższy.

Można przemyśleć także o zainwestowaniu w coraz popularniejszy e-learning, czyli szkolenia przeprowadzane za pomocą Internetu. Takie rozwiązanie ma wiele plusów, bowiem pracownicy mogą brać w nich udział w dowolnym momencie, nie tracą czasu na dojazd itd. Dla tych, którzy nie mają zaufania do nauki przeprowadzanej tylko przy użyciu komputera, przygotowano także Blended learning, a więc połączenie metody internetowej z tradycyjnym szkoleniem prowadzonym przez trenera. Dzięki temu mamy możliwość sprawdzenia, czy wiedza przekazana za pomocą Internetu została dostatecznie opanowana.

Analizując rynek szkoleń, jednego możemy być pewni – oferta szkoleń jest bardzo bogata. Każdy z pewnością znajdzie w niej coś dla siebie, wystarczy tylko sprecyzować swoje potrzeby.