Co zrobić z konfliktami w środowisku pracy?

Wszędzie tam gdzie zachodzą relacje międzyludzkie, prędzej czy później musi dojść do konfliktów. Psychologia społeczna, mówiąc o stadiach pracy grupy, określa stadium konfliktu jako nieunikniony etap, przez który powinna przejść każda grupa. Co więcej, jest to korzystniejsze dla grupy, jeśli przejdzie przez ten konflikt otwarcie i rozwiąże go, niż gdyby go unikała.

Każdy może to powiedzieć – ciężko jest uniknąć konfliktów w środowisku pracy. A może nie powinniśmy starać się ich unikać? Może zamiast uciekać, powinniśmy stawić im czoło? Ale jak stawić im czoło, żeby nie bolało?
W każdym środowisku pracy to się zdarza i warto przygotować się na to, aby z czegoś negatywnego, czym jest konflikt wyjść z pozytywnymi rezultatami. Po pierwsze, warto poznać mechanizmy powstawania i przebiegu konfliktów. Wiedząc jakim mechanizmom podlegamy, możemy zacząć kierować sytuacją, zamiast pozwolić by to sytuacja i emocje kierowały nami. Po drugie, przyjęcie i przyswojenie asertywnej postawy może również wiele zmienić. Oczywiście asertywność nie oznacza jedynie powiedzenia „nie”. Asertywność oznacza dbanie o dobro swoje i innych i wyposaża nas w techniki konstruktywnego reagowania w trudnych sytuacjach.
Możemy także nauczyć się pomagać innym osiągać takie korzyści. Asertywność i rozwiązywanie konfliktów jest szczególnie przydatne w sytuacji kierowania grupą ludzi. To szczególnie lider powinien posiadać wiedzę na ten temat, aby wesprzeć swój zespół w trudnej sytuacji oraz nauczyć go współpracy opartej na korzystnych relacjach. Konflikty potrafią utrudniać i spowalniać pracę wielu ważnych grup zadaniowych. Umiejętne kierowanie ich przebiegiem eliminuje kolejną przeszkodę na drodze do wydajnej i efektywnej pracy. Na rynku nie brakuje szkoleń z asertywności i rozwiązywania konfliktów, a szkolenie to dobra metoda wzbogacenia swoich umiejętności i zmiany postaw na lepsze.